Norsk oppdrettstorsk tar sikte på det amerikanske markedet

Norge har lenge vært kjent som en ledende leverandør av sjømat i verdensklasse, og nå tar norsk oppdrettstorsk et spennende steg mot å etablere seg i et av verdens mest lukrative markeder – USA. I januar 2025 deltar Cod Cluster på Global Seafood Marketing Conference (GSMC) i Palm Springs, California, for å introdusere amerikanske aktører til norsk oppdrettstorsk og dens unike fordeler.

USA: Et marked med enormt potensial

Oppdrettstorsk skiller seg fra villfanget torsk ved sin stabile kvalitet og tilgjengelighet året rundt. Dette gjør den til en attraktiv råvare for krevende markeder som USA, hvor stabilitet og forutsigbarhet er avgjørende. I tillegg byr oppdrettstorsk på en bærekraftig løsning for å møte økende etterspørsel etter førsteklasses hvitfisk.

USA er Norges nest største sjømatmarked etter EU, med et stort, men fortsatt uforløst potensial for norsk hvitfisk. For å lykkes i det amerikanske markedet må norske aktører forstå forbruksmønstre, forretningskultur og markedsbarrierer. GSMC gir en unik mulighet til å bygge nettverk og få innsikt i hva som skal til for å posisjonere oppdrettstorsk som en råvare av høy verdi.

Smaksprøver, nettverk og workshops

Som gullsponsor for Global Seafood Market Conference, får vi en unik mulighet til å fremme oppdrettstorsk i USA. Under konferansen serverer vi smaksprøver til mer enn 400 deltakere under en eksklusiv kveldsmottakelse, der den norske oppdrettstorsken blir eneste produkt som profileres. Dette gir oss enestående eksponering mot nøkkelaktører i sjømatbransjen, inkludert importører, distributører og grossister.

I tillegg til smaksprøvene gir samarbeidet med NFI oss verdifull synlighet på konferansemateriell, i appen og på sosiale medier, samt anerkjennelse under sentrale programpunkter. Vi bruker denne arenaen til å fremheve norsk opphav og kvalitet, og vil i tillegg til å profilere Cod Cluster og leverandør av råvarene Ode, også bruke profileringen Seafood from Norway. Materiell som faktaark og oppskriftsflyers tilpasses arrangementet for å vise oppdrettstorskens egenskaper og kvaliteter.

Bærekraft i fokus

Bærekraft er en sentral del av prosjektet. Norsk oppdrettstorsk oppfyller strenge krav til miljøvennlighet og kvalitet, og prosjektet vil også utforske hvordan amerikanske innkjøpere vurderer bærekraft i oppdrettsnæringen. Denne innsikten kan bidra til å styrke både eksporten og omdømmet til norsk sjømat.

Et felles løft for fremtiden

Gjennom GSMC ønsker Cod Cluster å legge grunnlaget for langsiktige relasjoner og økt verdiskaping i oppdrettsnæringen. Deltakelsen i Palm Springs er ikke bare en mulighet for å profilere norsk oppdrettstorsk, men også et springbrett for å etablere seg i et marked med høy betalingsvilje og stor etterspørsel.

Prosjektet er et samarbeid mellom Cod Cluster og medlemsbedriftene, med støtte fra Sjømatrådet.

Vil du være med?

Cod Cluster inviterer alle oppdrettsaktører med interesse for det amerikanske markedet til å delta i prosjektet. Dette er en unik sjanse til å bygge nettverk, øke innsikt og skape nye forretningsmuligheter.

For mer informasjon, kontakt Stine Frivåg på stine@egga.no eller 92252762.

NYHETSARKIV

Forrige
Forrige

#ViErTorskeoppdrett

Neste
Neste

Workshop - Levende sjømat