Sjømatselskapet Gadus Group hyller torsken med nytt navn

Gadus Group skifter i dag 16.02.23 navn til Ode. Navneendringen reflekterer et nytt kapittel og en ny retning for selskapet. En hyllest til fortidens tradisjoner og fremtidens bærekraftige matproduksjon.

En Ode til Gadus og fremtidens matkonsument

Ambisjonene fremover er å utvikle innovative matprodukter av torsk som skal selges til butikker og restauranter både i inn- og utland. Som Gadus har vi hatt en fantastisk utvikling siden starten i 2020, som Ode legger vi nå grunnlaget for et fremtidsrettet sjømatselskap.
– «Forbrukeren er ofte emosjonelt drevet, og man har i stor grad behov for god historiefortelling for å skape interesse og salg», sier konsernsjef Ola Kvalheim. «Derfor har vi tatt valget om å reposisjonere hele bedriften for å spisse oss mot det internasjonale konsumentmarkedet, samtidig som vi også skal vise at vi er stolt over det vi har skapt hittil og at vi driver med havbruk»

Mat til verden gir lys i husene

– «Med en stadig økende befolkning, er det et stort behov for sunn, proteinrik og bærekraftig produsert mat. Ode skal være en matprodusent, og ikke bare en innovativ oppdretter. Ambisjonene våre er å utvikle, designe og markedsføre en rekke ulike torskeprodukter» sier Ola Kvalheim. «Denne markedstilnærmingen er ganske unik i bransjen da bearbeiding av fisk ofte har vært et nedprioritert område blant norske sjømatprodusenter som har vært mer motivert av å selge fisken som en ren råvare.»

«Ode har ambisjon om å bli en globalt ledende produsent av proteinrik sjømat. Vi er en solid og mangfoldig kunnskapsbedrift, med svært kompetente mennesker på tvers av forskjellige fagfelt. Hos oss jobber over 85 ansatte i alle aldre, med flere ulike nasjonaliteter og med svært ulike bakgrunner sammen for å sikre fremtidige generasjoner tilgang på sunn mat tuftet på bærekraftige prinsipper,» fortsetter Kvalheim.

En Ode til torsken

Torsken har i århundrer vært en betrodd og elsket kilde til næring og inspirasjon i alle verdenshjørner. En ettertraktet fisk som har mettet mange og formet matkulturer over hele verden. Gjennom vårt nye navn og kommunikasjon, ønsker Ode å gi en hyllest til denne delikatessen. Til menneskene og tradisjonene. En ode til kysten, en ode til havet, en ode til lokalsamfunnet, en ode til fremtiden, en ode til torsken. I krystallklart norsk vann, basert på bærekraftige prinsipper, produserer vi torsk av høyeste kvalitet.

En Ode til lokalsamfunnet

Ode ønsker å være en sterk bidragsyter til å videreutvikle små lokalsamfunn langs kysten. Skal man lykkes med å skape et pulserende næringsliv i distriktene og redusere fraflytting, trenger man å etablere spennende arbeidsplasser og økt verdiskaping. Ode skal være en god og kompetent arbeidsplass som er med på å holde lys i husene og skape livskraftige lokalsamfunn der vi er tiltede.

Falk D. Øveraas
Samfunns- og myndighetskontakt – Ode Falk.overaas@gadusgroup.com / 92855320

Forrige
Forrige

WebiMar 1. mars: Kvalitetssikring  og sertifisering for verdiskaping i verdikjeden

Neste
Neste

Valentinsdag for torskene