Miljøvennlig transport av fersk torsk 

Cod Cluster har fått utarbeidet en rapport om endringer i EU som vil komme til å berøre norsk fersk sjømattransport med etablering av avgifter på dieseldrevet transport. Rapporten tar for seg spørsmålet om hvordan man kan sikre eller muliggjøre miljøvennlig transport av fersk torsk til EU-markedet i årene som kommer.

Bakteppet for spørsmålet knyttes først og fremst til den overordnede globale utfordringen med klimaendringene og temperaturøkningen som allerede har gitt betydelige klimaendringer globalt, og i Europa.  

Norsk sjømat - og da særlig fersk sjømat, fraktes i det alt overveiende med trailer fra Norge til Europa. Sett fra EUs side har varetransporten med trailere på veinettet i økende grad blitt en utfordring, ikke bare på grunn av den globale drivhuseffekten, men også av mer lokale problemer med de betydelige CO2-utslippene som stammer fra tungtransporten. Dette er også en viktig grunn til at EU nå fremmer nye krav til transportkjøretøyenes energibærere - fra diesel til elektrisitet eller hydrogen.  

For norsk hvitfisknæring kan nye krav fra EU som innebærer potensielt økte avgifter på transporten virke dramatisk. På den andre siden kan dette initiativet også sees på som et insitament til nytenkning – ikke bare knyttet til transporten, men også produktutvikling, verdikjedeinnovasjon og fremtidsrettet arbeid med nye markedsstrategier i samarbeid med de store kjøperne av norsk sjømat som blant andre supermarkedkjedene representerer. 

Les hele rapporten her: FoURapport1002023.pdf (nord.no) 

NYHETSARKIV

Forrige
Forrige

Julehilsen fra Cod Cluster

Neste
Neste

Årsmøte i Torskenettverket