Reisebrev fra Boston

Målet for den samlede norske torskeoppdrettsnæringen er 150.000 tonn innen 2030. Dette kan synes å være et urealistisk høyt volum gitt dagens uforutsigbare rammebetingelser, men Cod Cluster er optimistisk og har store forventinger til fremtidig vekst. Keven og Stine fra administrasjonen pakket derfor oppdrettstorsken i kofferten og reiste til USA for å søke lykken.  

Stine og Keven fra administrasjonen på bedriftsbesøk i USA.

Cod Cluster arrangerte en studietur til USA i 2019. Tilbakemeldingene da var svært gode, men vi ble bedt om å komme tilbake når vi hadde noe å selge. Med økende satsing på oppdrettstorsk, var vi endelig klare til å følge dette opp i 2024. Sjømatmessen Seafood Expo North America arrangeres i Boston hvert år, og var en naturlig destinasjon for oss. Vi brukte tid på å gå rundt på messen og snakke med både norske og amerikanske aktører. En av de mest interessante opplevelsene vi hadde på messen, var den svært positive holdningen til norsk torsk, uavhengig av om den var oppdrettet eller villfanget. Det er et stort potensiale for norsk torsk i det amerikanske markedet, men forutsigbar og stabil leveranse forutsettes. Interessant å merke var også at det ikke ble skilt i nevneverdig grad mellom oppdrettet og vill, noe som kan tilsi at disse to kan utfylle hverandre gjennom året. Viktigere syntes å være Norge som opprinnelsesland. Bærekraft og ansvarlighet var gjennomgående fokus på messen, noe vi er glade for å kunne si at Norge svarer godt på.  

Sammen med Ode inviterte Cod Cluster til et tasting event der den norske oppdrettstorsken ble presentert. Vice President og Culinary Director Rodney Murillo fra den anerkjente restauranten Davio’s tilberedte de lekreste smaksprøver av torsken, og snakket også varmt om oppdrettstorsken som råvare. Han kunne fortelle at han satte meny for sine ti restauranter to ganger pr år. Han poengterte at han som kokk måtte kunne være sikker på stabil og forutsigbar leveranse av alle råvarene til menyen for hele seksmånedersperioden.  

Tilstede på eventet var importører, distributører, produsenter og presse. Under arrangementet ble deltakerne spurt om dere oppfatning av fisken. På en skala fra 1 til 6, hvor 6 var det beste, fikk oppdrettstorsken hele 5,44 i snitt på smak. På tekstur ble scoren 5,33, mens på flakyness fikk torsken 4,89 i snitt. Deltakerne viste stor tiltro til norsk oppdrettsnæring generelt, både hva gjelder fiskevelferd, bærekraft og miljø. På spørsmål om hvor sannsynlig det var at de etter dette arrangementet kom til å anbefale restauranter, dagligvarekjeder og andre å inkludere norsk oppdrettstorsk i sin portefølje, svarte 55% at det var svært sannsynlig, mens de øvrige svarte at det var ganske sannsynlig. Norsk oppdrettstorsk til det amerikanske markedet avhenger ifølge dem av markedsaksept, pris og tilgjengelighet. Vi vil på partnersamlingen på forsommeren presentere flere detaljer fra dette eventet.  

Ola Kvalheim og Cathrin Rabben fra Ode.

Etter arrangementet deltok vi og flere av våre gjester på Sjømatrådets seminar, hvor teknologi, AI og fiskevelferd stod på agendaen.  I tillegg ble deres ferske «Fiskemarked»-rapport presentert. Denne ga innblikk i markedsutvikling, forbrukeradferd, trender, regionale forskjeller og strategier for å øke sjømatkonsumet i USA. Rapporten forsterket og bekreftet også våre erfaringer fra det amerikanske markedet.  

På turen til Boston ble det også lagt inn en besøksrunde til ulike dagligvarekjeder for å se utvalg av torsk i butikkene, og hvilken konkurranse den norske torsken møter. Butikkene som ble besøkt hadde et stort spenn med tanke på pris, vareutvalg og kvalitet. Interessant å se var at prisene på fryst torsk var stort sett de samme overalt, uansett om fisken var fra Island, Norge eller andre land og uansett hvilken type butikk vi var i. Variasjonene på fersk fisk var noe større. På den eksklusive butikken Eataly bekreftet også fiskehandleren at opprinnelsesland Norge var viktigere enn hvorvidt fisken var villfanget eller ikke. Her ble det istedet poengtert at den oppdrettede fisken, i dette tilfellet norsk laks, var ‘organic’.  

Vi rakk også å legge inn et bedriftsbesøk hos Boston Sword & Tuna, ifølge dem selv America’s one-stop-shop for seafood. De både importerer, produserer og distribuerer lokal og internasjonal fisk, blant annet laks fra Norge. De kunne fortelle at de startet med små volum av norsk laks, men hadde bygget seg gradvis opp til et ganske betydelig volum etterhvert. De var svært interessert i et liknende prosjekt på norsk torsk, som ifølge dem er mer smakfull enn islandsk torsk, og vi gleder oss til å følge opp dette fremover.  

Gjennomgående gjennom oppholdet vårt, erfarte vi at det legges stor vekt på historiefortellingen rundt fisken. Norge er kjent for de små fiskebåtene, de rene og klare farvannene og bærekraftshistorien, noe som er viktig å ta med seg uavhengig av om det er vill eller oppdrettet fisk man vil selge.  

Oppsummert etter oppholdet vårt kan vi si at vi oppfatter at det er et stort potensiale for norsk torsk i USA. Men som dere vet; eveything is big over there, også volumet på konsum av fisk. Det etterspørres volum og stabile leveranser gjennom hele året. Kanskje kan vi se for oss en fremtidig forretningsmodell der flere av klyngens aktører kan gå sammen om å utvikle dette store amerikanske markedet.    

Tusen takk til alle som har bidratt til å muliggjøre arbeidet i USA. Takk til Sjømatrådet for å være en god sparringspartner og rådgiver. Takk til dere engasjerte medlemmer som har bidratt i forkant og underveis - og som forhåpentligvis vil bidra nå i det kommende arbeidet. En spesiell takk til Tonje Gulbrandsen fra Zeatrace som hjalp oss med alle praktiske detaljer, delte av sine kontakter og viste oss rundt både på messen og i USA. Vi gleder oss til veien videre.

Forrige
Forrige

Til Båtsfjord for å sikre økt utnyttelse av restråstoff

Neste
Neste

Elektronisk journal presenteres på FHFs fagdag 6.mars