Nye markeder for norsk hvitfisk – hvor skal vi selge fisken vår? 

Cod Clusters overordnede mål er å bidra til økt antall arbeidsplasser, økt lønnsomhet for partnerskapet og økt eksport. For å nå disse målene jobbes det innenfor de fem fokusområdene torskeoppdrett, bearbeiding restråstoff, levende fisk og marked. Innenfor markedsområdet er målsetningen at innen utgangen av 2025 skal våre medlemmer være etablert i fem nye markeder. Det trenger ikke bare være nye land, men kan også være nye nisjer, produktkategorier eller kanaler.  

Masterstudentene fra Norges Fiskerihøgskole som skal se på markedspotensiale i Vietnam og Usa, (f.v.) Fredrik Stefanussen og Odd Arne Ringfoss.

I 2021 fikk Cod Cluster utarbeidet en potensialanalyse, der man så på hvilke potensielle nisjemarkeder som kunne være aktuelle for våre medlemmer, sett i lys av blant annet etablerte handelsveier, tollbarrierer, sjømatkonsum og BNP i de aktuelle landene. Det var flere markeder som pekte seg ut som interessante, og denne analysen har ligget til grunn i det videre arbeidet markedsgruppa har gjort. Markedsgruppa har fått hjelp fra to studenter for å se nærmere på to av disse markedene. 

Vietnam 

Ett potensielt marked i analysen var Vietnam. I samarbeid med Norges Fiskerihøgskole i Tromsø og en av deres masterstudenter, Fredrik Stefanussen, gjennomføres det en undersøkelse for å avdekke hvilke barrierer og muligheter det finnes for norsk torsk i Vietnam. Undersøkelsen gjennomføres som fokusgruppeintervju blant vietnamesiske konsumenter som jevnlig spiser fisk. Intervjukandidatene vil bestå av kvinner, da det er de som som oftest handler inn til og tilbereder maten i vietnamesiske familier, og man har valgt seg ut middelklassen som segment. Spørsmålene vil være delt inn i to bolker. Den første bolken er generell og omhandler konsumentenes forhold til fisk, herunder handlevaner, matkultur og syn på bærekraft. Deretter vil deltakerne få smake på norsk torsk, tilberedt av vietnamesiske kokker, både i tradisjonelle retter og i mer internasjonale retter. Smaksprøvene etterfølges av spørsmål knyttet til den norske torsken, både smaksopplevelse, hva som skal til for at de skal ønske å kjøpe torsk selv og hvilken pris de kan være villige til å betale for den norske fisken. Denne fokusgruppen vil gi oss viktig innsikt som kan hjelpe oss når vi vurderer Vietnam som marked for den norske fisken, og vi ser med spenning frem til å få presentert funnene.  

USA 

Et annet marked som ble vurdert som relevant for den norske hvitfisken, er USA. USA er i og for seg ikke et nytt marked, men importen av hvitfisk fra Norge er nedadgående, og det er fortsatt rom for mange aktører innen ulike nisjemarkeder i USA. En annen student ved Norges Fiskerihøgskole, Odd Arne Ringfoss, ser i sin masteroppgave på hvilke muligheter og barrierer som finnes for videreutvikling av det amerikanske markedet for den norske torsken. Gjennom dybdeintervjuer med amerikanske innkjøpere, vil han se på hvilke styrker, svakheter, muligheter og trusler som finnes for den norske hvitfisken, og spesielt den ferske torsken. Denne SWOT-analysen vil kunne danne utgangspunkt for strategisk planlegging og beslutningstaking for norske aktører som vil inn på det amerikanske markedet.  

I 2024 vil arbeidsgruppe marked jobbe med både Vietnam og USA. Vi vil også se på Midtøsten som mulig marked for den norske hvitfisken. Om du har innspill eller ønsker til aktiviteter markedsgruppa bør arrangere, eller markeder vi bør prioritere, ta kontakt med stine@egga.no.  

NYHETSARKIV

Forrige
Forrige

Tre nye medlemmer i Cod Cluster i desember

Neste
Neste

3 uker i praksis hos Cod Cluster