Miljøvennlig transport av fersk sjømat til Europa
Den norske sjømatnæringen står overfor store endringer når EU innfører strengere miljøkrav for godstransport. Det kommende forbudet mot dieseldrevne lastebiler i EU gjør at sjømatnæringen må tenke nytt. Før jul ble det publisert en artikkel av forskere fra Nord Universitet der de så nærmere på alternative løsninger til dagen lastebiltransport.
Foto: Seb Creativo
Gjennom internasjonale avtaler har Norge forpliktet seg til å redusere egne klimagasser. En stor del av denne reduksjonen skal skje i transportsektoren. Fra og med 2030 vil standarden for CO2-utslipp fra lastebiler bli strengere. Allerede fra og med i år kan man forvente straffegebyr for tunge dieseldrevne kjøretøy. For å kutte utslipp skal man innføre ulike insentiver for å erstatte diesel med fossilfri hydrogen og elektrisitet, blant annet skal det bygges flere ladestasjoner tilpasset store kjøretøy og fyllestasjoner for hydrogen.
I dag fraktes fersk fisk fra Nord-Norge vanligvis i kjølecontainere på semitrailer eller vogntog. Selv om noe av fisken lastes over på tog utgjør lastebil mesteparten av transporten. Det er viktig at den ferske fisken kommer raskt til markedet og lastebiltransport gjør det mulig at fisken kan fraktes direkte til kunden. Togtransport har faste avgangstider som produsentene må rekke. Det gjør togtransporten mindre fleksibel.
I artikkelen konkluderer forskerne med at fisketransporten på kort sikt kan gjøres mer miljøvennlig ved å benytte seg av tog i større grad. På lengre sikt vil man kunne se superkjøling eller moderne prosess- og fryseteknologi og transportalternativer som benytter seg av elektrisitet eller hydrogen som energibærer som mulige løsninger. Det er åpenbart at sjømatnæringen står ovenfor et veiskille.
Nyhetsartikkelen tar utgangspunkt i den vitenskapelige artikkelen “Miljøvennlig transport av fersk sjømat til kontinentet” skrevet av Professor Gisle Solvoll, Professor Terje Mathisen og Professor Frode Nilssen fra Nord Universitet, og som er en del av et prosjekt Cod Cluster har delfinansiert. Du kan lese den vitenskapelige artikkelen her.