Marked
Vi jobber systematisk med markedsinnsikt, markedsutvikling og omdømmebygging. Vi identifiserer muligheter for eksisterende og nye produkter i nye og etablerte markeder. For å bidra til økt verdiskaping og eksport vil arbeidsgruppa jobbe mot å etablere flere nisjemarkeder for klyngens medlemmer. I tillegg har vi som mål å fremme klyngens arbeid med bærekraft, kvalitet og effektivitet.
Våre mål : Innen 2026 skal produkter fra medlemmer i Cod Cluster være etablert i fem nye markeder. Dette skal bidra til økt verdiskaping og eksport for Norge.
Vi jobber kontinuerlig med å skaffe innsikt som kan hjelpe våre medlemsbedrifter til å ta kloke valg og gjøre riktige investeringer.
USA: Mot slutten av 2023 innførte USA forbud mot russisk torsk bearbeidet i tredjeland. Rundt 90.000 tonn russisk torsk årlig skal dermed finne nye markeder, noe som vil føre til økt konkurranse for den norske torsken, spesielt i Europa, samtidig som det blir et hull i det amerikanske markedet. I 2024 arrangerer vi et event i forbindelse med sjømatmessen i Boston, hvor amerikanske kokker og innkjøpere får presentert den norske oppdrettstorsken. Det vil også bli gjennomført intervjuer med importører for å avdekke deres oppfatning av og intensjoner om å handle med norsk hvitfisk, og kartlegge styrker, svakheter, muligheter og trusler.
Nisjemarked: Basert på en potensialanalyse gjennomført av Cod Cluster i 2021/2022, er det avdekket potensielle nisjemarkeder for hvitfisk fra Norge, og Italia, Vietnam og Midtøsten var blant markedene som utpekte seg. I 2024 gjennomfører vi fokusgrupper med kokker i Vietnam for å avdekke deres preferanser for fisk. Kokkene vil få presentert norsk fersk torsk tilberedt både på vietnamesisk og vestlig vis. Fokusgruppene gjennomføres i samarbeid med UiT. I løpet av året vil vi også se nærmere på potensialet i Midtøsten og Italia for den norske hvitfisken.
Arbeidsgruppeleder:
Tone Hellesvik
Ode AS
Klyngekontakt
Stine Frivåg
T: +47 922 52 762
E: stine@egga.no