SNOW COD – en merkevareutvikling for oppdrettstorsk 

Beskrivelse av prosjektet

Torskeoppdrett er i vekst og det må legges til rette for nye markeder og nye nisjer for produktene fra oppdrettstorsk. Det er klare forskjeller mellom villfanget og oppdrettet torsk, og i noen markeder er det ønskelig å ha en differensiert markedsstrategi for de forskjellige typene torsk. 

Formål med prosjektet

Utvikle og implementere en egen merkevare og kvalitetsstandard for oppdrettstorsk for å etablere et produkt (Snow Cod) som et premiumvalg i det japanske markedet. 

Prosjektet deles opp i to parallelle løp for å sikre både et solid kvalitetsmessig fundament og en effektiv markedsintroduksjon. Det første løpet fokuserer på utviklingen av en egen kvalitetsstandard for oppdrettstorsk, en forutsetning for å kunne posisjonere Snow Cod som et premiumprodukt med tydelig identitet og forutsigbar kvalitet. Det andre løpet handler om å bygge kjennskap og preferanse i markedet, gjennom målrettet merkevarebygging og lanseringsaktiviteter. Oppdelingen sikrer at merkevaren er faglig forankret, samtidig som den når ut til riktige målgrupper med riktig budskap. Det vil kunne være ulike finansieringskilder til de to løpene.